Ferrari, Lamborghini, Maserati… vi elsker de italienske sportsvogne. Bilerne er ikoniske på adskillige måder, men det er særligt bilernes kurver og overordnede design, der gør, at enhver kan genkende en af de tre bilfabrikanters biler. Men selvom de fleste danskere kan genkende en italiensk superbil, så er det de færreste af os, der har prøvet at sidde bag rattet eller på passagersædet i en italiensk luksus vogn. For skal man købe sig en italiensk fuldblods sportsvogn, så står man overfor at skulle af med en stor sum penge, som kun nogle få danskere vil have det godt med. 

Der skal derfor kigges på alternativer i forhold til finansiering, og det er så her, hvor at leasing kommer ind i billedet. Leasing er generelt en fantastisk måde at “købe” bil på, men man køber som sådan ikke bilen, man lejer den derimod. Det er her, hvor at første forhindring springer frem hos nogle personer, idét at man måske er bange for at køre bilen som var det ens egen. Følelsen af ejerskab er vigtig med hensyn til, hvordan man behandler sin bil. 

Helt generelt falder selve fænomenet med leasing ind under diskussionen, om hvorvidt man skal købe eller leje en lejlighed, uden forbehold for at lejligheden i de fleste tilfælde stiger i værdi modsat biler. Af samme grund kan det føles som om, at ejerskab af en bil kan blive til et sort hul i form af udgifter til reparationer og udstyr. Vælger man at lease sin bil, så undgår man disse udgifter, som er dækket af selve leasingudgiften. Man kan derfor se frem til lavere månedlige udgifter på trods af, at man kører en nyere bil. 

Snakker vi om “normale” biler, så kan man gå frem og tilbage i forhold til, om det kan betale sig at lease, men snakker vi om sportsvogne, så er debatten væsentlig anderledes. Sportsvogne er nemlig dyre i Danmark, og grundet vores hårde vejr med slud og regn, så er de fleste sportsvogne kun ude at køre på vejene i sommerhalvåret, hvilket altså gør den flotte Ferrari til et yderst dyrt køb, hvis man kigger på pris kontra brugsevne. Leasing af Ferrari er derfor at foretrække, eller hvis man har mulighed for det, så kan flex leasing eller split leasing af Ferrari også være en formidabel løsning. 

Det fornuftige ved at lease en Ferrari frem for at købe den er til dels, at den månedlige betaling i de fleste tilfælde er til at overskue. Skal man ud at købe, så står man overfor et millionbeløb, men vælger man at lease, så kan det fås for under 5.000,00 Kr om måneden. Dertil er vedligeholdelse af en italiensk sportsvogn en dyr affære, og ved at lease, så undgår man udgiften til eventuelle reparationer uden at gå på kompromis med køreglæden.